Tuesday, July 3, 2007

Crew Race Seigman Triatlon 2007

Det er ikke lett. Man vil gjerne være med på alt. Men så må man liksom bidra med noe også. Og mitt bidrag er å arrangere Seigmann Triatlon. Sammen med Arnstein, Morten og Bent, og en hel masse hærlige, flotte hjelpere! Bakdelen med å arrangere, er at man ikke får vært med selv. Derfor bestemte vi oss for et Crew Race. Vi kjørte gjennom hele løypa torsdagen før. Bent, Arnstein og jeg.

Noen har tydligvis vært så fornøyd med arrangementet tidligere år, at i år hadde hele greia fått NM status. Løypa skulle altså være NM i langdistansetriatlon. 1900 meter svømming, 90 km sykling og 21 km løp. Vi skulle gjenomføre nøyaktig samme løype. Nåja, helt lik ble den ikke. Arnstein fant ut at det enkleste var å gjøre oss med båt 1900 meter ut i havet. Der skulle vi hoppe uti, og så startet hele greiene. Om dette var en god idè, var vi vel litt usikre på. Nu vel..

T1 og T2 ble rigget i bagasjerommet på bilene våre. Ikke noen optimal skiftesone, men det fikk duge. Forhjulet måtte kobles av, og sykkelen stues inn. Joggesko, sykkelsko, tøy, hjelm, drikke og mat ble lagt i et slags system. Som selvsagt ikke kom til å fungere. Men det spilte jo egentlig ingen rolle. For alle tre var jo enig om at det "bare var en gjennomkjøring" og at "vi skulle ta det med ro". Særlig!

Båten kom, og kjørte oss utover. Arnstein hadde på forhånd sett seg ut et skjær dit det angivelig på hans øyemål skulle være "sånn cirka 1900 meter, kanskje må vi bitte litt på utsiden av det skjæret...". Joda Arnstein politimann! Hvis jeg noen gang blir tatt i en fartskontroll, skal jeg iallefall ikke stole på øyemålet til en politimann! Da vi kom til Arnstein´s skjær, viste GPS´en 380 meter...

Det blei veeeldig langt ut. Vi skjønte vel alle at det var en dårlig idè, men selvfølgelig holdt alle kjeft. Båtfører Roger og lærlingen hans ristet på hodet. Vi skjønte hva de tenkte. Men vi hoppet iallefall uti, og startet å svømme. Det var forholdsvis store bølger, og endel strøm. Men for en hærlig svømmetur! Ingen rekordsvømming på noen av oss, iallefall ikke på meg. Men et skikkelig kick! Ble svømt fra av de to andre. Vet ikke helt hva som skjedde. For jeg trodde jeg var bedre. Men det var jeg altså ikke. Så Hårek sine føtter er trygge enda. Bent har laget en video fra svømmingen.

Jeg var altså sist opp av vannet, men ikke lenger bak en at begge de to andre var i skiftesonen enda. Så var det inn i bilen og frem med sykkelen. Og jeg visste at det kom til å bli trøbbel... Fordi - jeg fikk ny sykkel på tirsdag. Nå var det torsdag. På tirsdag syklet jeg 500 meter med sykkelen, før jeg punkterte. Onsdag syklet jeg ikke, torsdag - Crew Race. Ikke lurt. Etter runde en og runde to var jeg tilbake i bilen for å hente verktøy og justere litt på setehøyde og styre. Ja, selvsagt burde jeg gjort dette før start. Men det hadde jeg altså ikke gjort.

Bortsett ifra dette, gikk syklingen tålig greit. Sykkelen føltes, etter litt justeringer, helt nydelig! Arnstein dro litt ifra, Bent var jeg nok etterhvert ganske jevnt med. Vanskelig å måle, men vi skulle jo alle "bare ta det med ro". Veldig!

Løpingen i Stavern er tung. Det er endel lange bakker og blandet terreng. De 21 kilometerene gikk trått. Har ikke noe å sammenligne med, jeg har værken løpt 1/2 Ironman før eller 1/2 maraton. Brukte iallefall under to timer på løpingen. Tror det er bra for meg. Ikke bra for Øyvind Johannessen for eksempel. Men for meg er det bra. Etterhvert dro jeg igjen Bent. I bakken. Men jeg skulle selvsagt bare ta det med ro. Særlig!

Hadde egentlig endel "krutt" i beina, så rundene gikk faktisk raskere og raskere. Arnstein var veldig sprek, hadde ikke sjans til å ta igjen han. Men Bent... Han var nok sliten etter noen andre konkurransen. Tiden i mål ble iallefall 5.47. Ikke godt å si hva jeg hadde prestert i en "skikkelig" konkurranse. Men for meg var det bra. Og viktigst av alt var at jeg fikk kjørt gjennom NM løypa. Som jeg har vært med å lage. Nei, forresten.. Viktigst av alt var selvfølgelig å slå Bent!

No comments: